Uitgangspunten
Elke leerling is uniek. Wat jij aan ondersteuning nodig hebt, hoeft niet zo te zijn voor een andere leerling. Om elke leerling zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen, hebben we een aantal uitgangspunten voor ondersteuning op Porteum beschreven:
De basisondersteuning
Ondersteuning begint bij het bieden van basisondersteuning; onderwijsondersteuning die wij aan álle leerlingen van onze school bieden. Net als alle andere leerlingen, vind jij je thuisbasis in een van de zeven kleinere gebouwen op Porteum. Je gaat dus elke dag naar hetzelfde vertrouwde gebouw, met een eigen ingang, fietsenstalling én een eigen schoolplein. Elke thuisbasis heeft een vast team van docenten en conciërges. Iedereen kent elkaar. Ook het ondersteuningsteam krijgt hier een plek, waardoor we goed kunnen samenwerken met jouw docenten.
Op Porteum hebben we veel aandacht voor individuele groei en groepsprocessen. Iedere dag begin je een half uur met je mentorklas. Dit noemen we de Start van de Dag. Dat geeft je de tijd en ruimte om belangrijke zaken met elkaar te bespreken, waarbij wordt aangesloten bij de actualiteit. Zo ben je goed voorbereid op de komende schooldag.
Alle medewerkers op Porteum zijn of worden geschoold in didactisch coachen. De docent krijgt daarmee een meer coachende rol en geeft feedback op jouw leerproces. Bij didactisch coachen wordt er dus vanuit gegaan dat jij al heel veel kwaliteiten in huis hebt en dat jouw docent als coach je kan helpen die kwaliteiten uit te bouwen. Zo kan elke leerling zijn of haar eigen talent maximaal ontwikkelen. In elke leer- en lessituatie vormt dit de basis van hoe we omgaan met onze leerlingen.
Daarnaast worden alle medewerkers geschoold in de aanpak van Leren & Leven, die jou bewust laat worden van jouw kwaliteiten en uitdagingen. En die jou en alle andere leerlingen leert samen te werken en samen te leven met anderen.
Als basis van onze ondersteuning maken we gebruik van de werkwijze Handelingsgericht werken (HGW). Dit is een planmatige aanpak die onze medewerkers structuur geeft bij het omgaan met verschil in behoeften tussen leerlingen in de klas. Want niet iedereen is hetzelfde.
Op didactisch gebied (op gebied van onderwijs/leren) bieden we begeleiding bij dyslexie en dyscalculie en bij meerbegaafdheid.
Voor anderstaligen, of leerlingen die onvoldoende taalvaardig zijn, is er de taalklas. Leerlingen starten vanuit deze klas om de Nederlandse taal op een dusdanige manier te beheersen dat zij zo snel mogelijk (voor een deel) in het regulier onderwijs kunnen meedraaien.
Ook op sociaal emotioneel gebied bieden we op Porteum groepsgewijs verschillende trainingen zoals rots&water, agressieregulatie en faalangstreductie.
Extra ondersteuning
Heb jij specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften en is onze basisondersteuning niet voldoende om jou verder te helpen in je ontwikkeling? Dan kunnen wij jou extra ondersteuning bieden. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met je ouders en met zogenaamde ketenpartners zoals jeugdhulp, leerplicht en/of JGZ (Jeugdgezondheidszorg).
We stellen daarvoor een plan op. Dat noemen we het Ontwikkelingsperspectief (OPP).
Een ondersteuningstraject kunnen we voor kortere of langere tijd inzetten, zowel in lichte of intensievere vorm. Net wat jij nodig hebt.
We bieden verschillende vormen van extra ondersteuning:
Aanmeldingstraject
Voor leerlingen met specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften zullen wij een passend plan opstellen. Hiervoor gaan we samen in gesprek, ook met de basisschool.
Je ziet, we willen je op alle manieren steunen. Maar soms lukt het ons niet genoeg. Dan zoeken we altijd samen met jou en je ouders naar een meer passende plek.
Neem voor meer informatie contact op met:
Erna Grootjen, ondersteuningscoördinator havo/vwo, e.grootjen@porteum.nl
Anneke Baaij, ondersteuningscoördinator vmbo, a.baaij@porteum.nl
Jenneke Oost, orthopedagoog havo/vwo, j.oost@porteum.nl
Annalotte Ossen, orthopedagoog vmbo, a.ossen@porteum.nl
Schoolondersteuningsprofiel Porteum
De scholen van het samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Lelystad willen dat iedere leerling de ondersteuning krijgt die hij of zij nodig heeft om succesvol deel te kunnen nemen aan het onderwijs. Centraal daarbij staat de vraag: “Wat heeft een leerling nodig?”. Het denken en handelen vanuit mogelijkheden is leidend.
Iedere school heeft een schoolondersteuningsprofiel (SOP) opgesteld waarin beschreven staat welke ondersteuning de school biedt en hoe dat is ingevuld, georganiseerd en uitgevoerd.
Bij het doorgaan van gebruik van deze website, accepteer je het gebruik van cookies. MEER INFORMATIE
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.